monique-naar-rwanda.reismee.nl

Next adventure: Rwanda?

Hallo volgers:

Het lijkt er op dat mijn volgende blogs over een tijdje uit Rwanda gaan komen.....

Zal jullie even bijpraten: na mijn ervaringen in Thailand, die smaakten naar meer (qua reizen en lesgeven) ben ik me gaan verdiepen in mogelijkheden om voor een langere periode in het buitenland te werken. Na diverse opties te hebben bekeken (studiereizen, NOB, Edukans, langere vrijwilligersprojecten) kwam ik uit bij VSO Nederland.
Een ontwikkelingsorganisatie die International Volunteers voor 1-2 jaar plaatst in ontwikkelingslanden om daar te helpen met het uitvoeren van langdurige projecten op het gebied van onderwijs, landbouw en gezondheidszorg. Dit zijn lokaal betaalde banen met basic huisvesting, verzekeringen, en je vliegticket, je visa én vaccinaties vergoed.
Informatiemiddag bezocht, leuke gesprekken gehad, CV opgestuurd en vervolgens uitgenodigd voor een assessment.
Dit bestond uit een online situational test, waarbij je moet reageren op situaties die je in een ontwikkelingsland tegen kan komen. En een gesprek van anderhalf uur met 2 ex-Volunteers die goed doorvragen naar jou als persoon, je persoonlijke situatie, je motivatie, je competenties als relaties opbouwen, aanpassingsvermogen en veerkracht. Waarvan een deel in het Nederlands én een deel in het Engels.
En....... ja! Gelukt!

Dat betekent natuurlijk wel consequenties voor mijn huidige baan, mijn huis, mijn financiën, mijn gezin etc.
Na met iedereen hierover te hebben gesproken (met dank aan mijn kids, directeur Fred en het bestuur van AVES) en de nodige zaken te hebben geregeld voor het mogelijk een jaar in het buitenland te zijn, was het wachten op geschikte vacatures.

Afgelopen week had ik een erg leuk en ontspannen gesprek met Damian Gregory van VSO Rwanda, die later in Nepal bleek te zitten voor een opleiding, zijn computer aan de lader had gezet in een kantoor aan de andere kant van de stad en dat vergeten was toen hij me wilde Skypen volgens afspraak. Na half uur belde hij alsnog en bood allereerst zijn excuses aan. Dat klinkt logisch, maar is het niet in dit wereldje en zeker niet in Afrika.
Na 2 eerdere gesprekken met VSO Myanmar en VSO Malawi was dit gesprek een verademing!
Goed verstaanbaar Engels, 1 op 1 (in plaats van mensen die onzichtbaar zijn én door elkaar heen praten) én een Skype mét beeld!
Damian begon met een hele duidelijke uitleg van de baan, want van hun Job Description word je niet veel wijzer, behalve dan dat je iets gaat doen in het onderwijs. Tijdens die uitleg werd ik al heel enthousiast en dat kon hij natuurlijk ook gewoon zien! Leve de non-verbale communicatie.
Al tijdens het gesprek gaf hij aan dat, wat hem betreft, ik al ben aangenomen!
De baan lijkt erg leuk! Het project loopt al even, trainingsprogramma Engels en rekenen voor net afgestudeerde leerkrachten (die aan het niveau van kleuters en groep 3 rekenen en Engels moeten geven) is er al bestaande uit readers, video's en audio's én het is dan mijn taak om die trainingen te geven én scholen te bezoeken om de teachers daar dan in te begeleiden. Een hele uitdaging aangezien de klassen bestaan uit 50 – 90 leerlingen met 1 leerkracht ervoor. Dus ik geef trainingen, observeer lessen (het gaat vooral om de switch van leerkracht gestuurd naar kindgestuurd), coaching en feedback aan groepen én 1 op 1, organiseer bijeenkomsten, maar leer ze ook om dat allemaal zelf te gaan doen als ik weer weg ben. Veel reizen naar de ongeveer 15 scholen die ik dan begeleid, als passagier op een motor. Betekent in de praktijk ongeveer 2 dagen scholen bezoeken, 1 dag meeting met de teachers van de verschillende scholen en weer 2 dagen scholen bezoeken.
In een disctrict zijn 90 scholen die begeleid worden door 5 International Volunteers, waar ik er dan 1 van ben én daar dan ook de teamleider van, dus verantwoordelijk voor het organiseren van bijeenkomsten om met elkaar ervaringen uit te wisselen.
Enige euvel daar is nog dat ze het Ministry of Education van Rwanda moeten overtuigen dat ik Engels kan geven aan groep 1,2 en 3. Wat ik in de praktijk dus niet ga doen......
Heb aangegeven dat ik wellicht modules van British Council nog kan toevoegen aan mijn CV, daar was ik al mee begonnen om de juiste vaktermen van Special Needs te kunnen gebruiken. Die zijn er ook voor Teaching Vocabulary and Grammar primary school. Kleine moeite.
Huisvesting etc allemaal weer erg basic, maar ben al een paar dagen blogs aan het lezen van andere VSO Rwanda Volunteers en weet zeker dat ik het daar wel mee red. Powercuts, raining season, koken op 2 pitjes, koud óf geen water, veel reisuren. Maar ook prachtig landschap, vriendelijke inwoners, budgetreizen, berggorilla’s!, meetings in Tanzania en Oeganda, nieuwe ervaringen, nieuwe ontmoetingen.

Als dit allemaal doorgaat, volgt er nog een intensieve periode van training online hier, 3-daagse training in Boxtel, een medische keuring (waarbij ik ook nog afgekeurd kan worden, duimen maar) én trainingsweken in Rwanda. Startdatum waarschijnlijk oktober.

Wordt vervolgd!

P.S. Hoorde vanmorgen dat ik een kopie paspoort én een aangepaste en ondertekende CV moet opsturen. Met spoed! Nog niet duidelijk of het Ministry of Education het nu al heeft goedgekeurd of dat dit nodig is voor de goedkeuring. Spannend!

Reacties

Reacties

Tineke Bovee

Wat een leuk/spannend vooruitzicht

Simone

Hee Monique,
Kippenvel op mijn armen, wat een prachtige stap! (stiekem best jaloers!)
Nu heel heel hard voor je duimen, dat het allemaal gaat lukken.
Ik heb er wel een goed gevoel over, en wens je alle succes toe!
Weer op de hoogte van al je spannende stappen nu.

Groeten Simone

Juliette

Wow wat een vooruitzicht voor langere tijd. Wat een avontuur.
Weer heel iets anders dan in Thailand.
Zal voor je duimen, alhoewel lijkt al zo klaar als een klontje ; jij gaat gewoon.

Tiny Vegterlo

Wauw Monique.. wat een avontuur ga je weer aan.. respect!!! Nu al!!’
Ik ga je weer lekker volgen..
succes meis met de voorbereiding, en ik denk ook na het lezen van bovenstaand, je gaat gewoon!
Groet, Tinus ;)

Astrid

Sjonge Monique, wat een ondernemersbloed zit er in jou. Jij bent gewoon geschapen voor dit soort werk. Zal best veel geregel zijn voordat je vertrekt, je kinderen zullen het omarmen, hebben ze weer een doel om naartoe te gaan met vakantie ?

Rick.

Van Thailand naar Rwanda,

Jij doet echt niet aan halfjes.
Thailand was al een uitdaging en nu heb je er weer een op je pad.
Wij blijven je volgen, met veel plezier.

Rick.

Oes

Go mam!!!

Anita

O , wat een verhaal, en wat een uitdaging, gewoon doen, je kan het?

Carla

Whoohhh wat gaaf allemaal en spannend! Zal voor je duimen!! ???

Wilma

Wauw Monique, wat een mooie uitdaging! Vind het erg knap dat je dit gaat doen, bij goedkeuring! Ik duim met de anderen mee!

Silvia

Hoi Monique, wat word ik blij van jouw verhaal! Ik ga enorm voor je duimen! Ik gun het je zo enorm, jij kunt dit gewoon, zoals je het beschrijft zie ik jou daar al rondreizen en de scholen bezoeken! Hopelijk laten ze je niet te lang in onzekerheid zitten, dan kun je volgende stappen gaan zetten!

Ik ben nu weer een beetje geland na mijn Nepal reis, heb zo genoten van de ontmoetingen, en ook veel geleerd en uitgewisseld, echt mooi! We houden contact! Hartelijke groeten, Silvia

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active