monique-naar-rwanda.reismee.nl

Week 2 het weekend

Vrijdagavond anderhalf uur rondgelopen op de Cicade en Tamarinde markt. Leuk! Vooral genoten van de straatmuzikanten, breakdancers en kunstenaars. Bij thuiskomst even FaceTimen met het thuisfront. En toen was het ineens 00.00 uur. Lekker geslapen! Goed ontbijt: gebakken rijst met groente en brood met omelet, tomaat en ui, water en koffie.Daarna weer verder met de was. En vervolgens buiten drogen op de ligstoelen en binnen op een handdoek onder de ventilator. Gaat prima! En op de fiets naar de 7Eleven voor de boodschapjes.

Luie dag vandaag: dutten, lezen, schrijven en weer dutten.

Heb toch besloten om Karen Hill Tribe teaching te blijven doen. Ik ben het aangegaan voor 3 weken, dus doe ik dat. Andere coördinator en alleen is weer een andere dimensie, ga wel zien wat het me brengt. Heb mezelf nu de 4e week een toeristenweekje beloofd met klein, gezellig hotelletje of B&B en wat tripjes. Lijkt me leuke afsluiting van dit avontuur. Ben met TripAdvisor aan het zoeken naar leuke, beetje centrale plek. Doe het liefst zoveel mogelijk lopend i.p.v. overal een taxi voor nodig te hebben.

Het blijkt onmogelijk om foto’s op de reisblog te uploaden, helaas. Heb er nu toch maar voor gekozen een selectie op Facebook te zetten. Helaas voor diegene die geen vrienden met mij is op Facebook. Mag je natuurlijk wel worden als je een uitnodiging stuurt......

Zondag: 08.00 uur wakker en het regent pijpenstelen! Voordeel van deze regenbuien is dat ze meestal maar een uur duren (klopt ook). Plan voor vandaag: bedenken hoe ik de lessen ga geven. Coördinator moet mij dan maar helpen met het schrijven van de uitspraak in het Thais. En het Thaise woord. Of ik pik één van de slimmere kinderen eruit, heb er heel veel gezien. De jongste kids wordt echt een uitdaging: daar is geen materiaal in de klas. En tekenen is niet echt mijn talent.... in 5th grade stond een bak met plaatjes, die moeten dan maar mee. Alle plaatjes zijn wel met een Aziatisch tintje: meestal is het een karikatuur van de werkelijkheid. En Superman wordt ook veel getekend bij de jongens, zag ik. Met wederom een Aziatisch hoofd.Desnoods neem ik ze mee naar buiten: met de ballen en bellenblazers woorden leren. Improviseren dan maar. Zag bij de jongsten ook kinderen de Engelse woorden overschrijven: en absoluut heel netjes! Met gebarentaal kunnen ze daar zelf ook tekeningetjes bij maken misschien. Komt vast goed..

Verder speuren naar leuk plekje in Hua Hin voor de laatste week. Zet ze alvast in de favorieten. Ga het volgend weekend wel boeken. Dan weet ik ook hoe mijn 3e week eruit gaat zien.

Ben nu ook gaan lezen op mijn E-reader: “in de voetsporen van de Boeddha” van Thich Nhat Hahn. Door beide boeken af te wisselen red ik die 4 weken wel. En anders staan er nog wat andere boeken op de E-reader als reserve.

Het is nu 16.00 uur en er arriveren nieuwe vrijwilligers op het park. En dan is er volop consternatie: Gilbert de kok is flink overstuur en 1 van de meiden is flink boos. Het is een heel gedoe.

Bij het diner vertelt hij me het hele verhaal (en hij is nog steeds van slag). Ik kan niet alles volgen ook al doet hij heel erg zijn best het in het Engels te vertellen. Hij wilde de hond van hier laten schrikken omdat zijn zoontje van 2 bang is voor honden. Dat deed hij door een steen op te rapen en naast de hond te gooien. Daar werd 1 van de meiden weer heel erg boos over (vast een dierenliefhebster met hart en ziel!) en dat heeft ze laten merken ook. Met hoop geschreeuw en gebaren. Gilbert verzekert me dat hij echt niet de hond wilde raken: I love that dog too much! Heb hem verzekert dat ik hem geloof. Arme Gilbert, gelukkig had hij het eten al gekookt! Anders hadden we zonder gezeten, denk ik. Ik kan niet inschatten of Gilbert een echte Thai is maar ik weet wel dat je in deze cultuur niet boos moet worden. Zelfbeheersing onder alle omstandigheden is het allerbelangrijkste voor een Thai. Boos worden is hun ogen ongemanierd en grof. Ook lastig: want ze blijven altijd lachen en dus kom je niet achter hun ware gevoel of emoties.

En toch weer 2 kamergenootjes: meiden uit Australië en Duitsland. Slapen hier 1 nachtje en gaan dan met een truck naar het Zuiden van Thailand.Jammer voor de meiden; ik moet om 06.30 uur vertrekken morgenochtend. Ga dus nu mijn backpack en rugzak alvast inpakken voor vertrek.

Post dit bericht en dan ga ik er weer voor 5 dagen uit. Vrijdagmiddag op zijn vroegst weer bericht..... morgenochtend 06.00 uur (had ik al gezegd dat het hier 5 uur later is?) laatste check of er nog berichtjes zijn.

Reacties

Reacties

willemien

Een echt avontuur Monique. Uitdaging hoor. Zet hem weer op deze week! Mooi om te horen dat je telkens weer op de situatie inspeelt. Veel plezier nog

Astrid

Prachtig om te lezen hoe flexibel je bent...een schat aan ervaringen doe je er op. Zet ‘m op de komende week ???

Mariska

Geweldig wat je allemaal deelt!! En je verteld het ook allemaal heel leuk! Een boek??? Fijne weken nog!!

Rick

Iedere keer als ik een break heb, dan zie ik uit naar je bericht. Ook deze keer weer.
Nog veel plezier en wijsheid.....
Gr. Rick

Karin H

ik vind het erg interessant om je verhalen te lezen Monique! Wat een uitdaging om zo les te gaan geven en je plekje te vinden in deze cultuur. Geniet van het mooie land en alle ervaringen
PS de foto's op fb vind ik een mooie aanvulling op je teksten!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active