monique-naar-rwanda.reismee.nl

Week 1 Karen Hill Tribe teaching

Dinsdag: Dit was mijn 1e tekst: Waarschuwing: alleen lezen als je je niet te snel zorgen maakt. Maar ik post het pas als ik weer in Hua Hin ben, dus maakt het niet echt meer uit. Om 06.00 uur vertrokken vanaf Greenway. Met 5 Franse, 1 Belgische en 2 Italiaanse jongeren in de truck. Door alle bagage passen we er zelf bijna niet meer bij. De jongens hebben complete hutkoffers mee, de meiden gemiddeld een grote backpack wat natuuurlijk veel handiger is. Na 15 minuten rijden zijn we weer terug bij Greenway; Kong was de kussens en lakens vergeten.En weer onderweg.... ruim een uur het park in. Uitladen, alles in een hok gezet waar 5 matrassen liggen.Dus ja, ik slaap met de rest. Wat ik verder geen probleem vind,de jeugd wel een beetje: ik mag kiezen waar ik wil liggen. Kies dan maar het dikste matras....... beter voor mijn rug. Dan snel ontbijten met meegebrachte cornflakes, melk, koffie en bananen. Ploi meldt nog nonchalant dat we beide deuren dicht moeten doen omdat er anders slangen binnen kunnen glippen. Zeker een reden om bij de rest te liggen....... liever met zijn vijven gillen dan alleen......En dan de openingsceremonie... zingen, vlag hijsen en voorstellen. Ong 100 kinderen(Kong met zijn 400). We verdelen ons in 2 groepen en krijgen per groep een klas. Ploi rent tussen beide groepen heen en weer om te helpen waar nodig. Ze hebben zowaar een Engels Thais leerboek! Wel veel te moeilijk, komen we al gauw achter! Bedenken met zijn 5en snel een introductie en nemen dan elk een groepje om mee te werken. Sla een heleboel over uit het boek, kids kunnen goed napraten maar er is niet zoveel begrip. Gaat over thaller than, shorter than, older, younger, more useful en more exciting. Een van de kids komt ineens met een pictionary book, heel handig! Zo kan ik nog meer voorbeelden koppelen aan de begrippen. Het is een slim, leergierig meisje en kan me mooi helpen met de anderen. De les duurt 2 uur!! Pfff veel te lang! (Ploi is vergeten te wisselen.....) Ik wissel maar af met andere onderwerpen en uitbeelden. Nederland staat niet tussen de landen in het plaatjesboek dus wijs ik dat aan op de wereldkaart achter in de klas. Ben nu ook ineens alle Thaise woorden vergeten die ik had geleerd. Dat krijg je als je Thais, Frans, Italiaans, en Engels om je heen hoort. Telefoon bijna leeg maar morgen gebruik ik Google Translate erbij! (Haha, dat werkt ook niet: Thai is ook streekgebonden ......). En ik heb hier ook geen WiFi.

Om 11 uur wisselen van klas. Gelukkig hoeven we nu niet nog een keer Engels aan ze te geven. Dus..... leren we ze de Maccarena (dat doet natuurlijk iedereen en kennen ze al) en doen galgje met Engelse woorden. Na een kwartier breken we de les af. Er zijn mensen ( heel veel dames met strohoeden op) uit Hua Hin gekomen die gekookt hebben voor de kinderen. Dus nu eerst lunch. Prima Thais eten met ijs toe... op een broodje...... en natuurlijk moeten we tig keer op de foto met de dames met strohoeden op.....

De plaatselijke Karaokezanger uit Hua Hin is ook mee en zingt uit volle borst...... westerse popsongs ....... in het Thais ......... en vals ......Hij is ook nog jarig en wordt door alle kinderen in het Engels toegezongen. En dat klinkt dan wel weer geweldig!

Na de lunch nog een uurtje met een andere klas. Jongere kinderen maar heel leergierig! Weten al heel veel en zitten vol vragen. Hier gaat het over het lichaam. Ik zie nette geschreven schriften met rijtjes Engelse woorden, de uitspraak opgeschreven in het Thais en en Thaise woord erachter. Ik ben absoluut onder de indruk! De Engelse teacher is er niet vandaag, morgen? En krijgen ze alleen Engelse les? Morgen maar eens op letten.

Nu relaxtijd ........ tot diner.

Inmiddels is mijn telefoon leeg en ik ga mijn oplader halen.En dan valt de elektriciteit uit! Om 14.00 uur. De jeugd gaat rondlopen, ik ga mijn puzzelboekje halen en kijk wat verder rond. Als ik terugkom is de organisatie gevlogen. Geen idee waarheen. Ik ga dus maar gewoon zitten puzzelen. Af en toe schuift er wat jeugd aan. Zo 1 op 1 kan het gesprek wel gevoerd worden. Olivia is met haar laatste week bezig. Heeft de cultuurweek gedaan, de tempelweek (sporten met de jonge monniken) en trekking, teaching in Singburi en nu dit.Als iedereen terug is (organisatie was boodschappen doen) gaan ze eten koken.

De jeugd doet dutjes en raakt beetje in paniek omdat ze nu geen contact kan leggen (Louise loopt als enige altijd rond met haar telefoon omdat ze continu berichtjes krijgt van alle vrienden die ze de afgelopen week heeft gemaakt) met andere meiden om iets af te spreken voor haar laatste week. De elektriciteit blijft weg tot 19.35 uur!

Dat was in Tanzania ook (toch Marloes?) maar daar duurde het een hele nacht of langer. En redden we ons met de waxinelichtjes. Haha, net als ik bedenk (pas na ruim 5 uur......muts!) dat ik een powerbank heb meegebracht en een zaklamp en ik die dus in het donker probeer te zoeken uit de berg met backpacks, gaat het licht van de kantine weer aan.....

De jeugd gaat Uno spelen, ik heb mijn telefoon aan de powerbank en ik typ dit verhaal weer verder. Als Poi wil gaan slapen, loop ik mee. Ik krijg een contactdoos mee en daar kan ik dan de 2 waaiers én mijn telefoon op aansluiten. (Mijn powerbank bleek niet vol genoeg om de hele telefoon mee op te laden). Van binnenuit wil de deur niet goed dicht dus zet ik mijn backpack er tegenaan. Die moeten de meiden dan maar wegduwen. Nog even flink “Deten” en dan lig ik op mijn matras. Lig net en dan een hoop lawaai op het dak. Aapjes (apen?). Heb ze nog niet gezien maar ik hoor ze nu wel. Check nog even of het raam waar ik onder lig wel echt dicht is. Dat is het. Heb inmiddels ook mijn zaklamp gevonden, die wordt nu ook even standaarduitrusting de komende dagen. De meiden komen ook binnen, Juanita heeft nog het goede idee om de deur te sprayen voor de muskieten. En dan gaat de binnendeur van binnenuit op slot. Knappe slang die dan nog binnen durft te komen.

Hoop morgen wel op teaching én een uitstapje... het wordt anders wel een hele lange week.






Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active