monique-naar-rwanda.reismee.nl

Mannen met alleen strikdiploma voor de klas?


Na het klimmen van gister beetje spierpijn in de bovenbenen. Valt me niet tegen....

Gisteravond heerlijk gelopen op het strand totdat het bijna donker werd en genoten van de mooie luchten bij zonsondergang. Doordat het waait, was het aangenaam qua temperatuur en de voetjes in het warme water. Blijft een raar gevoel; in mijn beleving hoort zeewater koud te zijn.

Niet te vroeg uit bed vandaag: 08.00 uur.Rustig opstaan, uitgebreid ontbijten. Node taxi laten regelen (volgens mij belt hij een Grab-chauffeur, Über van hier). Heb om 13.00 uur afgesproken bij TEFL te zijn; de taalcursus om Engels te mogen geven als vreemde taal. Ga daar een stuk theorie meekijken/meedoen. Is met de auto 10 minuten hier vandaan. Node kent de wijk niet dus laat hij de chauffeur weer goed op tijd komen voor het geval die verdwaalt. Achteraf niet nodig: met de route van de website rijdt hij er zó naar toe. Ben dus weer veel te vroeg!

Heb als eerste een hééllang maar gezellig gesprek met Wanna, de directrice. Een vrouw van eind 60, begin 70 die al 15 jaar dit taalcentrum runt en 3x op een rij het predikaat excellent heeft verdiend. Harde werkster: gaat om 19.00 uur naar bed, staat om 05.00 uur op en zorgt ondertussen voor haar echtgenoot die een half jaar terug een hersenoperatie geeft gehad en nu geen kracht meer heeft in zijn benen en zijn spraak en geheugen voor een kwart kwijt is. Ze neemt hem gewoon mee naar het taalcentrum waar hij zich verplaatst met een burostoel en de hele dag voor het raam zit en observeert. Respect!

Ze wil me al inschrijven voor de cursus in augustus maar dat hou ik nog even af. Eerst kijken wat het is en of het iets toevoegt.

Tot mijn verbazing zijn er alleen mannelijke cursisten: Rudi uit Nederland, Jimmy uit Frankrijk en Tabor uit weet ik nog niet. En deze mannen hebben geen diploma’s gehaald.....Rudi is gister 40 geworden, is pas een paar jaar terug gaan bedenken wat hij eigenlijk wil doen qua werk en via vrijwilligerswerk en conciërge op een school nu Engels wil geven in Thailand. Via een neef die dit ook hier doet, erin gerold. Jimmy (ook rond de 40, denk ik) heeft zelfs al een baan! Via een nichtje die al 6 jaar lesgeeft in Isaan erin gerold. Weet niets van onderwijs en ook niets van computers, heeft een 10 minuten presentatie in een klas van 6-jarigen moeten doen in het bijzijn van zijn nichtje, 2 teachers en de headteacher. Zijn nichtje had lesplannetje voor hem gemaakt met woordkaarten en afbeeldingen over dieren. Nadat hij dat had laten zien met gebaren en geluiden was er nog tijd over en was hij in blinde paniek maar een liedje over een haai gaan zingen wat hij ‘s ochtends even had geluisterd via YouTube. Wat een lef! En improvisatievermogen! Heeft wel peentjes staan zweten! De volgende dag kreeg hij een contract om te tekenen en alle benodigde documenten. Volgens de school had hij geen certificaat nodig!! Maar aangezien hij geen enkele ervaring heeft, wilde hij zelf nu deze TEFL cursus doen. Hij moet over 1,5 week al beginnen en doet hem dus versneld! In 3 weken i.p.v. 4. Is nu druk bezig met lesplannen en materiaal maken ( lees: printen, uitknippen in tig-voud en “learningactivities” bedenken en maken (van Nikki die de mannen lesgeeft, mogen ze geen games zeggen) en ondertussen probeert hij zijn computervaardigheden op peil te krijgen. En hij begint echt bij nul! (terwijl hij op de vraag van de headteacher heeft geantwoord dat hij met de computer kan werken, oeps......). Hij typt met 1 vinger. En hij overschrijft zijn 1e lesplan door het 2e omdat hij niet weet dat hij die een andere naam moet geven. Nikki maakt nu even voor hem woordkaartjes etc omdat hij er anders te lang over doet. Tabor is jonger, ik denk half 20. En heel nerveus dat ik kom kijken. En al helemaal als ik zeg dat ik al leerkracht ben........

Zó leuk om te zien hoe serieus deze mannen hier mee bezig zijn. Ze moeten hun lesplannen aan elkaar presenteren en krijgen daarbij feedback van Nikki. Tot in de details: waar en wat zet je op het whiteboard, wat zeg jij, wat moeten de kinderen zeggen, wat doe jij, wat doen de kinderen, welke werkvormen gebruik je, waar sta je etc. En dan te bedenken dat ze hier nu nog maar 1,5 week mee bezig zijn...... petje af voor alle 3!! Terwijl ze presenteren, knip ik voor Tabor de grote dobbelstenen uit die hij gaat gebruiken.

Ik heb ondertussen zelf al bedacht dat zelf volgen van de TEFL-course het waarschijnlijk voor mij niet gaat worden. Voegt niet zo heel veel meer toe. Maandje “ stage” op HHIS gaat me meer opleveren qua vaktaal Engels, moet daar nog wel verder over nadenken én natuurlijk moet het dan ook nog geregeld kunnen worden. Maar...... ik vind het zó leuk om deze mannen bloedserieus hier mee aan het werk te zien dat ik toch morgen met Nikki en Wanna hun praktijklessen ga observeren en van feedback ga voorzien. Er komen 13 leerlingen tussen de 8-12 jaar naar het taalcentrum. Zet hem op, mannen!!

Nog even gelopen langs het strand, maar het koelt niet af en boven de stad hangt een hele donkerblauwe lucht waarin prachtige oranje bliksemflitsen in te zien zijn. Krijg het helaas niet op de foto..... en ga ook steeds harder lopen, maar ik hoor geen onweer en er valt geen druppel.....


Reacties

Reacties

Jolanda

Monique, wat leuk om zo alles weer te lezen ! veel plezier & genieten!
groetjes Jolanda

Silvia

Weer mooi verhaal Monique :-)

Yvonne Flikkema

Mooi Monique om het allemaal weer te volgen!

Rick

Je bent altijd zo boeiend als je schrijft.... Ik vind het altijd weer jammer als je eindigt.......

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active