monique-naar-rwanda.reismee.nl

They gave you a kiss! Yeah, right ..........

Topdagje!!

Zoveel herkenning...... de weg er naar toe, het getoeter op dezelfde plek waar P-Kong altijd toeterde (uit respect bij een spirituele plek), hopen olifantenpoep en takken op de weg (maar geen olifanten natuurlijk), rechtsaf naar de waterval terwijl linksaf de weg naar school is. Was zó dichtbij! Jammer dat het vakantie is..... mis de kinderen, de teachers, de kokkin en het eten, mijn matras, de koude doucheslang, de stagiaires die me hielpen met lesgeven. Zo’n verschil ook tussen de kinderen van HHIS en de kinderen van Pala U. De kinderen van HHIS waren beleefd en gedroegen zich keurig, (af en toe een Fortnight dansje ) maar op Pala U waren ze vrolijk, brutaal, soms vies en vol luizen, maar vol vragen en enthousiast én springlevend!!

Lesgeven heeft aan beiden zijn charmes, hoor. Zou allebei prima vinden.

In Thailand “plans are always changing”: vanaf nu ben ik tóch decadent, op privétour geweest! Het leuke van op pad zijn met een Thaise gids en driver is dat ze natuurlijk een hoop informatie hebben over de plek waar je bent maar ook (als je ze er naar vraagt en zo nieuwsgierig ben ik dan wel! ) vertellen over hun eigen leven en hoe het voor hen is om in Thailand te wonen.

Mijn gids vandaag was Nan, 37 jaar en alleenstaand. Al 14 jaar gids en heel close met haar zus en nichtje van 7. Ze laat me een filmpje zien waarin haar nichtje op school voor publiek een lange aankondiging doet in het Engels. Moeder en tante hadden er niet veel vertrouwen in, ze wilde thuis namelijk geen Engels praten en dus ook niet oefenen. Beiden hadden bedacht dat ze na 3 zinnen zou gaan huilen. Maar de speech ging geweldig! Maar nichtje had zelf geen idee wat ze aan het vertellen was! Gewoon auditief uit het hoofd geleerd, haha. Maar keurige uitspraak!

Dit meisje zit op een “private” school. Dat heb ik me ook laten uitleggen, zal jullie er niet mee vermoeien.

Nan heeft me ook het verschil laten zien qua licht bij de Prahya Non Cave. Volgens haar moet ik in de Thaise winter (dec-feb) terugkomen om te komen kijken, dan is de lichtinval op zijn mooist..... (inderdaad wereld van verschil op haar foto’s) zet het wel weer op mijn wensenlijstje.....

Vorige bij de waterval heb ik bij level 1 gestaan terwijl het water over de bijbehorende brug kolkte. Nu zijn we doorgeklommen tot level 4.... het is zondag en er zijn veel Thaise families om te picknicken en te kamperen. Meestal gaan Thai tot level 3, houden niet zo van klimmen, zegt ze. En inderdaad, op level 4 is niemand meer. Worden wel ingehaald door 2 buitenlandse jongens die waarschijnlijk zo hoog mogelijk willen komen. Het gemak waar die twee mee klimmen.......

Ik breng het er redelijk zonder kleerscheuren vanaf, wel gestoken door iets op 2 plekken tegelijk in mijn hand bij het vastpakken van een klimtouw (een “Bee” volgens Nan) maar er is geen angel te bekennen. Ze druppelt menthol op de plekjes en de pijn is al snel weg. Bij het dalen stap ik 1x mis omdat ik de onderste knoop van het touw misgrijp en dat levert me een natte schoen op.

En Nan haalt haar standaardgrapje uit: ik steek mijn voeten tussen de zwarte vissen nadat Nan me heeft verteld dat ze niet bijten. En nee, dat doen ze ook niet, maar gaan wel aan je tenen hangen omdat ze denken dat die dingen voedsel zijn.....heel leuk, Nan! They gave you a kiss!!Hm, het voelde eerder als een zuigzoen!

Maar wel een prachtige plek en heeel veeel vlinders, echt heel mooi!!

We eten bij een local restaurant met weer heel mooi uitzicht en stoppen even bij een ananasplantage op de terugweg. Voor de boeren onder ons: supermakkelijk gewas! Je plant het, laat de zon het werk doen, het heeft geen water nodig, je laat het 10 maanden met rust en dan oogst je. Dat moet dan wel met de hand.... de ananasplantage geeft 3x een vrucht af. Enige nadeel: het levert je 2-3 bath per kilo op = 0,07 cent. De meeste boeren laten de planten nu dan ook gewoon uitsterven en stappen over op de Aloë Vera plant.

Bij thuiskomst “ff lekker douche!” ( ik moet hier altijd aan Francine denken van de groepsreis die dat in de nachttreinzo lekker op dr Brabants kon zeggen) en aan de cappuccino met appeltaart en ijs. Sla het diner gewoon weer over, zit alweer vol.

Straks nog even 2 uurtjes lopen op het strand tot zonsondergang. Morgen 2 uurtjes taalschool meemaken: benieuwd wat ik er van ga vinden. Kan die cursus ook in het Nederlands online doen, maar denk dat het me in het buitenland meer op gaat leveren.....

Reacties

Reacties

Astrid

Wat maak je prachtige momenten mee daar in Thailand, ik vind het leuk om je verhalen te lezen en moet je zeggen dat je pur sang bezig bent

Ma

Waar is de waterval? Alle foto's bekeken, geen waterval gezien, wel andere mooie panorama's Ik had wel naast je willen zitten op die stenen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active