monique-naar-rwanda.reismee.nl

HHIS

Hua Hin International School

Waarschuwing vooraf: dit was een onderwijsdagje! Zal proberen het begrijpelijk weg te schrijven maar ontkom niet helemaal aan vaktermen, denk ik.

6.30 uur eruit, 7.00 uur ontbijt, 8.00 uur vertrek naar de school. Dat was het plan. De taxi was er al om 07.40 uur! Heb hem laten wachten tot 08.00 uur, sorry! Anders was ik al om 08.15 uur gearriveerd, dat zou echt veel te vroeg zijn.....

Taxi was een open taxi, wat ik voor deze ritjes het leukste vind. Omdat je zo het meeste meekrijgt van de sfeer en de omgeving. Al rijdende kan ik me niet voorstellen dat ik me zou kunnen redden in dit verkeer....niet in een auto of op een scooter... We reizen een half uurtje en komen buiten de stad terecht in een hele rustige omgeving, Black Mountain. En ik ben dus een half uur te vroeg....... ga nog heel even stukje lopen naar het waterpark daar. Echt maar heel klein stukje want het is bloedheet! Meld me op 08.50 uur bij de school. Wordt geregistreerd als bezoeker, krijg een pasje en moet inklokken en tekenen. Vervolgens mag ik naar de klas van Kayleigh. Kayleigh werkt hier nog niet zo lang. Ze is geboren in Engeland, is daar opgegroeid en afgestudeerd. Daarna is ze naar Spanje vertrokken omdat haar ouders daar zijn gaan wonen. Heeft daar even les gegeven maar is vervolgens op zoek gegaan naar waar ze kon werken op een internationale school “in whatever country”. Het is Thailand geworden, heeft een contract voor 2 jaar én vertelt dat ze bijna een online cursus Special Needs gaat doen. Op dit moment is er geen Special Needs Teacher (die was er wel maar is terug gegaan naar Bangkok) en zijn ze erg aan het zoeken en worstelen af en toe met kinderen met gedragsproblemen en autisme. Kayleigh hoopt dat de cursus hen gaat helpen.

De klas ziet er leuk uit! Overzichtelijk, ruim, lekker koel, gezellig maar niet te! Er zitten 11 kinderen in de klas. Eigenlijk 12, maar Nokia heeft een eigen curriculum, hij zou qua leren in year 2 moeten zitten in plaats van year 6. Hij gaat dan ook, als ik binnenkom de klas uit met een teacher. En ik zie hem niet meer terug. Aan het verhaal te horen is hij verstandelijk beperkt, kinderen in de klas proberen hem wel te helpen en met hem te spelen in de pauzes.

Kayleigh is een enthousiaste leerkracht, duidelijk met veel humor en creëert een fijne sfeer met motiverende opdrachtjes, muziekjes, bedenktijd en coöperatieve werkvormen. Biedt veel structuur o.a. door dagritme, door steeds aan te geven waar je zou moeten zijn met je werk over 10 minuten of hoe lang je nog hebt etc.

Doelen te halen bij verschillende vakken hangen in de klas. Uitleg welke feedback je kunt krijgen in je schrift en hoe daar mee om te gaan ook. Alles gericht op motiverende en opbouwende feedback. Hier blijven ze ook zoveel mogelijk weg van cijfers maar zijn wel gericht op het verbeteren van je eigen prestaties en formatieve evaluatie dus. In de klas zitten Thaise kinderen maar de meeste zijn een mix van Thai en een andere nationaliteit. Vietnamees, Chinees, Nederlands, Zweeds, Maleisisch en een volledig Russisch meisje. Kinderen gaan en komen in deze klas, meestal door het werk van hun ouders, die ergens een paar jaar werken en dan weer verkassen naar een ander land. “Tip” heeft een Nederlandse vader en een Thaise moeder en gaat in december verhuizen naar Nederland. Hij is daar heel zenuwachtig over. Zal dan eerst naar een schakelklas moeten om zijn Nederlands op niveau te krijgen zodat hij doorkan naar het voortgezet onderwijs. Hij durft ook geen Nederlands met me te praten, is daar erg onzeker over.

Het verhaal van Max, een Chinese jongen in de klas, raakt me het meest. Van een internationale school heb je het idee dat ouders goed ontwikkeld en betrokken zijn en hun kinderen een goede opleiding gunnen. Bij Max is er iets anders aan de hand (en er zijn er meer op deze school!). Zijn ouders wonen in China, sturen Max in Thailand naar deze school, hij spreekt geen Engels, woont in huis bij iemand die ervoor zorgt dat het huis netjes is en er eten is. Maar dat is het dan ook. Geen morele, emotionele ondersteuning, geen toezicht of ondersteuning op huiswerk, geen toezicht op naar bed gaan en voldoende slaap (vaak gameverslaving daardoor) en vaak geen ontbijt. Welke ouder kan zich hiermee verenigen!!!! Kayleigh kan ook geen contact krijgen met deze ouders, ze reageren gewoon niet! En in Thailand kun je geen beroep doen op een instantie als Jeugdzorg, Veilig Thuis, Jeugdhulp op School etc. Dat is er gewoon niet! Ouders hebben het standpunt: ik betaal ervoor dus jullie dealen er maar mee. En dat doen ze hier met alle liefde en inzet, maar ook in de wetenschap dat deze kinderen geen toekomst hebben. Ouders kopen een toekomst blijkbaar.

Max kan dus nog niet met de thema’smeedoen. In die tijd krijgt hij extra spelling, schrijf-en taallessen. Leerkrachten zetten samen van alles in om Max te helpen. En hij doet zijn best, maar arm kind, wat kom jij tekort.......

Ik heb vandaag rekenles gezien, de sportles (t-bal in de zon!, pfff) themalessen van Ontwerp en bouw je eigen hotel in een ander land met budget, logo, brochure, slogan, activiteiten





en merchandise in de afrondende fase. En de start van het nieuwe thema: over de geschiedenis van grottekeningen met daarin verweven aardrijkskunde, geschiedenis, woordenschat, creatieve vakken. En bij de Thaise les gezeten: andere teacher (Thai) die ze de taal en de cultuur van Thailand leert. Heel leuk gesprek gehad, hele betrokken teacher. En heel graag advies wilde over een leerling met autisme. Wat ik natuurlijk niet kan geven in 1 uurtje, zonder kind te hebben gezien etc. Maar zo te horen heeft dit manneke het leven al grotendeels opgegeven..... heb Kayleigh nog maar even getipt.....

Tijdens de lunch nog met andere teachers gesproken van verschillende klassen of gespecialiseerd in een vak. De school is niet groot; 250 leerlingen met basis-en voortgezet. Ze kennen de kinderen dus allemaal en overleggen dus tijdens de lunch over bepaalde kinderen. En nu merk ik dat ik toch wel weer redelijk uit de voeten kan met mijn HAVO Engels (toch ook weer verbazing bij hen dat ik alleen daar Engels heb geleerd). En qua uitspraak klink als Native English Speaker. Maar zelf merk ik dat ik maar summiere informatie kan geven en dus ook stil val omdat ik er niet snel genoeg op kom. Kwestie van blijven doen en in de zomer maar eens kijken waar ik al doende weer meer ervaring kan opdoen.... heb wel ideetjes......

De schoolbus brengt me terug naar Sea Harmony, heel fijn! Klets in de bus gezellig met Loui van 6, die me Indiaas leert tellen.

Krijg net bericht van Green Lion dat Pala-U school nog vakantie heeft, geen bezoekje dus, jammer!! Mag wel naar de accommodatie in HuaHin komen waar ze wel Engels geven ook alzijn de scholen nog dicht. Ff over denken......

En wil eigenlijk ook naar de waterval het weekend hoop dat ik het nu wel geboekt krijg. Het is nu geen regentijd dus is er meer te spotten qua dieren en kan ik wellicht hoger op dan level 1. En even naar Cicade en Tamarinde om het sfeertje weer even te proeven....muziek, eten.... wel alleen waarschijnlijk maar daar zijn mensen genoeg....Ergens buiten speelt nu ook een leuke band, hoor ik.....

Ga nu wat Engelse podcasts luisteren en op tijd weer slapen, oogjes vallen al weer af en toe dicht.....

Reacties

Reacties

Silvia

Hi Monique, en dit was nog maar 1 dag, ;-) wat veel indrukken, en wat schrijnend voor dat jochie, gadver, maar wel mooi dat de leerkrachten zo betrokken zijn. Je fluency in Engels wordt elke dag beter, let maar op, ik vind dat zelf ook even spannend, we gebruiken het gewoon te weinig....Tot later weer!

Astrid

Sjonge, wat een energie heb jij als ik het verhaal van 1 dag lees, wat een indrukken krijg je binnen, moet je allemaal maar weer verwerken en ook nog Engels denken en spreken, ik het diep respect voor jou!
Ik blijf maar bij mijn moedertaal om tegen jou te zeggen: ik vind je een kanjer!

Ingrid

Leuk dat ontwerpende onderwijs en zoveel mogelijk vanuit formatieve toetsing. T-bal doet mij denken aan z'n springstok met bal, maar dat is het vast niet ;)
Geniet van je bezoeken, mooie bron van inspiratie.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active