monique-naar-rwanda.reismee.nl

Ontbijt voor muskieten en “Flykillers”

Bloggen vanaf mijn dakterras, er waait een lekker briesje en het broeierige van gister is even wat minder. Wel hebben de muskieten vandaag besloten om mij als mikpunt te gebruiken, beetje flauw. Had bedacht dat ik ongeschonden uit de strijd zou komen maar blijkbaar hebben ze tijdens het ontbijt besloten gezamenlijk onder mijn tafel te ontbijten.....

Ppffff intensief dagje! Ik ben om kwart voor 9 bij TEFL en zit de hele dag opgepropt in een klein lokaaltje met 6 volwassenen en 11 kinderen. Wel met airco gelukkig maar je kont kun je er niet keren.

Ben wel heel trots op de 3 mannen! Wat een prestatie leveren die. Zien er picobello uit: lange broek, net bloesje én met stropdas (verplicht op scholen).

Heb mijn observaties gericht op de presentatie van zichzelf als persoon voor de klas: attitude, enthusiasm and confidence, fun, friendly, firm and empathy. Durf je er te staan? Maak je contact met de leerlingen? Kunnen kids zien dat je het leuk vindt om ze les te geven? De inhoud van hun lesplannen laat ik aan Nicky over, dat traject heb ik gemist.

Nicky doet eerst een les zodat ze een idee krijgen hoe het er ongeveer uitziet en ze kunnen dan eventueel nog van haar “stelen”. En dan mag Jimmy aftrappen en die had het niet makkelijk. Zijn lesplan is vast ok maar hij vergeet geluid te maken: zijn mond beweegt maar er komt geen geluid uit! Hij vergeet contact te maken met de kinderen, durft ze niet aan te kijken en staat als een houten plank voor de klas. Geen modelling (voordoen), geen reproduction techniques (na laten zeggen) en vergeet goede antwoorden te belonen met een high five of een compliment. Wordt nog een stevige dobber. En tegelijkertijd kan ik hem wel zoenen als hij bij het uitdelen van de woordkaarten een moeilijk woord bij een jongetje snel omruilt voor een makkelijker. Dit mannneke is heel verlegen (volgens Wanna en Nicky), maar ik weet zeker dat er meer mee aan de hand is. Instinctief omgeruild blijkt later maar met empathy zit het dus wel goed, Jimmy! En flexible zit ook wel goed merk ik. Aantal meisjes schalen zelf hun niveau van de les wat op, hij raakt er niet van in de war.

Dan is de beurt aan Tabor uit ik weet niet waar vandaan. Hij blijkt eigenlijk Gabor te heten en komt uit Hongarije en is de verrassing van de dag! Zie expressie op zijn gezicht, maakt non-verbaal contact, wijst goed aan, gebruikt gebaren, is luid en duidelijk en heeft plezier! Er zit afwisseling in, corrigeert positief en laat uitspraken net zolang herhalen tot het goed is (wat ook voor hem lastig is want hij heeft een behoorlijke Hongaarse tongval!). Zijn learningactivities zijn kinesthetisch (kinderen moeten hier bewegend leren) en in teams tegen elkaar. Veel plezier en ze hebben niet door dat ze aan het leren zijn. Hij gebruikt o.a. vliegenmeppers om ze in tweetallen na aftellen op het goede woord af te laten rennen en er natuurlijk op te meppen! Zelf noemt hij ze “fly killers” maar dat mag niet in Thailand, you don’t kill. ( Eh ja, maar ben toch blij als Indy eind van de dag met een elektrische vliegenmepper even rondloopt..... dat scheelt zo weer 40 aanvallers bij mijn diner.......)

Later blijkt dat hij heeft gewerkt als entertainer bij ouderen en kinderen (animatieteam). Dat verklaart veel én hij heeft als enige van de 3 dus wél een diploma.

Dat hij iedereen heeft verrast, blijkt wel uit de reactie van Jimmy later: “I liked your lesson, but I don’t like you anymore”!!

En ook Rudi doet het goed qua voor de klas staan. Hij is stiknerveus, ik zie zijn handen trillen maar daar merken de kinderen niets van. Hij gaat voor de klas staan, opent zijn armen en zingt en klapt een riedeltje. Dat is lef hebben! Om dat vanuit het niets te doen. Hij heeft een goede grondhouding, maakt oogcontact, steekt zijn duimen op als compliment voor de hele klas en highfive als kids individueel moeten nazeggen.

Zijn bordgebruik heeft verbetering nodig maar dat komt zeker goed!

Jimmy mag daarna nog een keer en laat gelukkig zien dat hij nu meer relaxed is, maakt meer oogcontact, praat met meer volume en durft zelfs af en toe een grapje te maken.

Terwijl ik observeer en noteer, ben ik ook af en toe de 12e leerling (omdat het anders niet uitkomt) en ondersteun tijdens het maken van de werkbladen en learningactivities. Vind het heerlijk! “Kan”, het zo ontzettend verlegen jongetje, kan zo ook met de lessen meedoen.

Miss Nicky is tevreden over haar clubje en ziet het wel goedkomen met deze mannen. We wisselen onze observaties uit en dan zit het er voor mij om 16.15 uur op! Voor de mannen niet: die moeten vanavond een reflectie op hun les schrijven. En morgenochtend staat hen nog een evaluatie van Mrs. Wanna te wachten.... En ik denk zomaar dat deze dame goed kritisch is (heb inmiddels van Nicky ook de andere kant van Mrs. Wanna gehoord, Thai van de oude stempel en niet altijd even aardig voor haar Thaise personeel: zit nog in het systeem van rangen en standen). Deze cursus is geen kattenpis! Er zijn 2 redenen om een lesdag af te zeggen: death and hospital. Wat ook wel logisch is: het is 4 weken flink afzien maar dan heb je wel bagage in je rugzak! Nicky is een zeer ervaren, fanatieke en betrokken lerares en komt overigens uit Nieuw-Zeeland.

Geen strandwandeling, ik ga vroeg mijn bedje in. Morgen pick-up om 06.40 uur, dagje Koh Talu. Dus dat betekent 06.00 uur ontbijten, 05.30 uur opstaan. Heb ze zo ongeveer “verboden” om voor mij morgenochtend ontbijt te koken/bakken. Ik red me gewoon met brood en jam en yoghurt met muesli en een banaan. Maar Auntie (tante van Node en de kokkin) staat altijd om 06.00 uur op, zegt ze en wil persé cappuccino voor me maken. Nou, vooruit, dat mag dan wel.

Nog 2 dagen......


Reacties

Reacties

Yvonne

leuk Monique! Ik geniet van je verslagen! Vertel me nog maar eens hoe je daar de tijd voor neemt, was in Mex ook een goeie geweest. Next time!
Enne, het balletje rolt niet voor niets zo... wat dacht je van lesgeven op de TEFL? Teach the teachers is ook wel wat voor jou.........
liefs, Yvonne
PS: fijne verjaardag morgen!

Siska

Wat is het leuk om op deze manier te volgen wat jij op een dag meemaakt! Een hele fijne verjaardag morgen en ik kijk uit naar je volgende verslag!

Ingrid

Ik geniet weer van je opgeschreven avonturen?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active