monique-naar-rwanda.reismee.nl

Chinees halfjaar, Internationale scholen,.....nog 2 nachtjes.....

Zaterdag: weer beroerd geslapen....Na het ontbijt straks nog maar weer even verder tukken.

Bij het ontbijt spreek ik één van de Nederlandse vaders van vorige week. Hij is met zoontje Nick en hond Rusty weer aangeschoven voor het ontbijt na eerst op het strand gelopen te hebben. Hij heeft zijn werk buiten Thailand maar ze wonen hier. We hebben het natuurlijk over mijn teaching en over de internationale school waar Nick naartoe gaat. Het klinkt alsof we daar In Nederland nog veel van kunnen leren. Kinderen zijn vrij om te leren wat ze willen, spelen en plezier hebben is heel belangrijk (Nick is 8 en “school is fun” zegt hij). Ik hoor hem niks zeggen over ranking waar ik in mijn boek van Zoya wel over gelezen heb, op Pala U school heb gezien en in gesprek over een (andere?) internationale school heb gehoord. Ranking betekent dat je een nummer krijgt en elke week bekend wordt gemaakt waar je staat op de ranking bij elk vak of in totaal. Help! Hoe ondermijnend is dat voor je zelfvertrouwen! Af en toe checkt vader,als hij in Nederland is,hoe de leerontwikkeling is van Nick ten opzichte van zijn neefjes die in Nederland naar school gaan. Geen verschil, zegt hij. Ik had toch op één van die scholen moeten gaan kijken...... was ook geen probleem geweest, zei hij. De hoofdonderwijzer had me zo alles laten zien....deze school bestaat pas sinds 3 jaar, er zijn wat mensen uit Bangkok hier naar toe gekomen die deze school hebben opgezet, Nick zit er vanaf het begin op en heeft het heel erg naar zijn zin. Ben vergeten naar de naam van de school te vragen. Er zijn er meerdere met verschillende programma’s: ik zie 21th century skills, meervoudige intelligentie van Howard Gardener, zelfgestuurd leren, talentontwikkeling.......

(Fred!, kan ik hier komend jaar geen studiereis gaan maken??!!)

En hij vertelt dat Hua Hin zich in korte tijd aan het ontwikkelen is van vissersdorp naar groter en toeristischer (zeker ook jammer) door o.a invloeden van de Chinezen.Zelf is hij opgegroeid in IJmuiden en woont hier vooral om het strand. We moeten allebei lachen als Nick zucht: “moeten we nu alweer naar het strand”? Die heeft nog niet in de gaten op welk mooi plekje en in wat voor prachtig land hij woont......

Lilly vertelde me eerder deze week al dat het vandaag Chinees halfjaar is. Wat ik ervan begrijp is dat er dan geofferd wordt aan de voorouders omdat ze geloven dat hun geest ze helpt in het leven. Of het helemaal klopt weet ik niet, zal Node er nog even naar vragen. Die ging gisteravond vroeg naar bed vanwege dit gebeuren. Het begint namelijk vroeg in de ochtend (5 uur). Als ik kom ontbijten, ruik ik wierook. Heb het eerst niet door maar na een tijdje zie ik dat hij van de tafel buiten een offertafel heeft gemaakt. Met veel eten, kadootjes en overal staat een wierookstokje bij. Ik neem me voor daar na het ontbijt een foto van te maken maar tijdens het ontbijt wordt het helaas allemaal opgeruimd. Ik heb het niet door omdat ik met de vader van Nick in gesprek ben. Jammer!!

Vandaag weer op het strand gelopen, het is bewolkt, beetje windje en en mijn boek is uit, dus geen kans op verbranden....

Verzamel schelpen om compositiefoto’s van te nemen. Laat ze netjes achter op het strand, waar ze horen. Film zandkrabbetjes die hard aan het werk zijn (eindelijk één die niet in de gaten heeft dat ik naast zijn holletje zit!) en film een visser die met zijn net klaarstaat om vis te vangen. De gevangen vis stopt hij gewoon in zijn kontzak....

Helaas willen de filmpjes niet op Facebook laden........

Schrijven aan het strand....en niet in de gaten hebben dat het water heel dicht bij komt, opkomend tij......oeps, spring net op tijd op! Nou ja, mijn telefoon is droog, broek niet meer helemaal...

Uurtje terug lopen naar Node en Indy voor één van mijn laatste grote cappuccino’s......

Was dit mijn laatste strand loop óf zit er morgen nog een kansje.....

Bij Node en Indy spring ik onder de douche en ga dan mijn cappuccino halen. Gevolgd door een late lunch/vroeg diner.....Massaman Chicken en Mango Sticky Rice.....daar kom ik de avond wel mee door.....

Node nog even gevraagd naar Chinees halfjaar. Die legt het nog weer wat anders uit. Hij zegt: Chinezen zijn slim, ze vieren dit om de familie bij elkaar te krijgen en inderdaad is er ook plek voor respect aan de goden, God en je voorouders. Het begint inderdaad om 5 uur ‘s ochtends met makkelijk eten koken: gekookte eieren, gekookt vlees, gekookte kip e.d. In de middag herhaalt het ritueel zich maar dan met eten waar ze de hele dag mee bezig zijn geweest om het te maken. Node zijn grootvader was Chinees en is getrouwd met een Thaise dame, dus Node is voor een kwart Chinees. En hij houdt graag de tradities in ere. Maar hij vindt het vooral belangrijk en leuk omdat het met eten te maken heeft. En ik krijg wederom een grote cappuccino ........met een klein gevuld Chinees broodje....ik zit verder ook nog niet vol......

Ga weer lekker een rustig avondje houden, het feest bij Lilly overgeslagen.


Nog 2 nachtjes.......



Reacties

Reacties

Evelien

Een mooi schoolsysteem! Spelen en plezier hebben!
Goede thuisreis en bedankt voor het mee mogen beleven!?

Carla

Vrij om te leren wat je wilt en spelen en plezier is het belangrijkste....prachtig toch!
Alweer bijna naar huis Monique je Zal best even moeten schakelen . Maar wat heb jij een prachtige ervaring mee genomen in je hart vanuit Thailand ???

Juliette

Hou op hoor : Sticky Rice met mango en dan ook nog de heerlijke mango die hier niet verkrijgbaar is. Snik. Ik wil ook terug. En dan weer Rick als reisleider.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active