monique-naar-rwanda.reismee.nl

Week 3: vrijdag de laatste dag!!

Vrijdag: laatste dag lesgeven.......

We zijn allemaal vroeg wakker, alvast inpakken en aan het ontbijt. Er staat een grote truck bij school, de chauffeurs zitten in de buitenkantine en één van hen zit aan een flinke fles bier: het is nu 07.50 uur.

Ze hebben hun vracht afgeleverd: schoenen en sokken voor de kinderen.

En voor de verandering regent het weer eens. Na een hele week regen voelt alles klam en vochtig. En tegelijkertijd wen je daar ook aan.

Het wordt nu wel wat gevaarlijker voor de huizen van sommige kinderen! Een aantal moeders halen voor de lunch hun kind al van school omdat er gevaar dreigt voor overstroming.

Laatste ochtendje lesgeven gaat snel....... te snel......... ik overhandig mijn materiaal aan één van de teachers. Ik heb het niet meer nodig, de school heeft op zich materiaal genoeg maar hij is er toch blij mee.

Zit nu te wachten op Kong die ons komt halen. Uurtje terugrijden, dan hopelijk lekker douchen! Dutten, vervoer regelen voor morgen en vanavond Cicade en Tamarinde Market.

Ik weet nu dat je om hier in dit nationale park (rimboe dus) te wonen je geen watje kunt zijn. Kinderen moeten hier voor zichzelf op kunnen komen, zich staande kunnen houden in de meest slechte omstandigheden, voor zichzelf kunnen zorgen. Dat leer je hier ook op school, met redelijk onderwijs voor zover ik dat kan beoordelen, met taken voor en na school, mét stokslagen, met elkaar flink te lijf gaan, met uren sporten ook in de regen en scoutinglessen, met niet opgeven, gewoon doorgaan, maar ook met heel veel humor en veel lachen! Het moeten overlevers worden anders red je het hier niet.

Ik heb heel veel respect voor de mensen die deze school draaien, de kinderen én hun ouders.

Bijzonder dat ik hier 3 weken deel van mocht zijn......... kapkun ka!

Reacties

Reacties

Ma

Jij heb je ook staande gehouden, moeilijke eerste week, veel respect van mij, Inclusief olifant,{ o, wat gaaf}, en reuzenspin,{ gillen }, wie heeft hem gepakt?

Carla

En ik heb diep respect voor jou Monique!! ?
Een hele fijne laatste week!

Tineke

Je vakantieweekje heb je nu dubbel verdiend

Juliette

Top, stoer, gaaf , lief etc. dat je deze kinderen wat heb kunnen leren en ook plezier met ze hebt gehad.
Vanaf nu hopelijk wat meer zon de laatste week en nagenieten van alle belevenissen op en rond het schooltje.
Ik heb genoten van alle verhalen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active