monique-naar-rwanda.reismee.nl

Week 3: de laatste dinsdag...

Dinsdag: en weer regent het bij vertrek.

Heb de rit erheen nog eens goed beleefd. Zat achterop de truck en dan kun je alles goed zien. Kong heeft ook zijn vaste routine, ik weet precies waar hij gaat stoppen onderweg en wat hij dan doet.


Poo wil dat we ons in elke klas nog een keer voorstellen. Haha, mijn naam weten ze wel maar in elke klas vallen nu de monden open als ik mijn leeftijd zeg. Geweldig! Het lesgeven verloopt deze ochtend rustig. Constantin wil wel voor de klas, Marian is meer afwachtend. Ik let wel op de details: schrijven ze wel mee, doen ze wel mee. Leer ze nu mijn hulp te vragen in plaats van me te commanderen. Please , can you help me? I.p.v. teacher come! en dan met nogal dwingende handgebaren. Vooral de oudere jongens mogen dit leren. En uiteraard doe ik het met humor maar wel consequent.

In de middagpauze zijn de jongens elkaars haren aan het afscheren. Er is een heus kapsalonnetje ingericht in 1 van de huisjes. Iedereen is 1x in de maand aan de beurt. Met luizenpoeder als finishing touch. Hygiënisch en goedkoop voor de ouders. Hoe het dan bij de meiden zit, weet ik nog niet. Die hebben prachtig glanzende haarkapsels. Ik heb inmiddels in Karen Hill een bos stro op mijn hoofd omdat er geen warm water is en het 4x op een dag natregent. Gelukkig dat ik elk weekend weer van warm water kan genieten en dat haar weer kan bedwingen (ff een vrouwendingetje).

Na de lunch grade 1: Poo kan deze kinderen goed toespreken! Top! Onderwerp: I have. Het is ons gelukt!

Nu een break, met een lekker bakje koffie in de buitenkantine en straks naar de lokale markt.

En........ ik heb foto’s kunnen maken van de slapende kindjes!! Zo schattig!!

Uurtje lesgegeven in 5 th grade over goede gewoontes. En daarna 2 uur gevolleybald. Constantin de jongens en ik de meiden. Levensgevaarlijk want het is overal erg glibberig en de meiden lopen op blote voeten. Daar hebben de sportteachers verder geen boodschap aan, ik heb nog bezems laten halen, daar hebben ze gelukkig wel de plassen mee weggeveegd omdat ik het echt te gevaarlijk vond. Maar de ondergrond blijft echt glad. En die meiden maar gaan voor elke bal. De “ego”teacher laat ze bij een fout 10 keer hurken of rondjes lopen. Gewoon met je blote voeten door het moeras (dat is inmiddels de staat van het gras namelijk). En ik sta er naast met mijn positieve coaching: ja! Good! Better!! Bovendien haal ik mijn eigen ballen als ik ze niet heb, dat is eigenlijk ook “not done”. Maar verder bijt het elkaar niet. Ik doe mijn ding, hij het zijne, allebei blij. Daarna nog wedstrijdje tegen elkaar.

Weer naar de lokale market en mijn schoolhoofd heeft een cd van de Bee Gees aanstaan. Ik zit natuurlijk gewoon mee te zingen, wat hij weer hilarisch vindt! Ja, we zijn natuurlijk wel van dezelfde generatie!!!

Kokkin heeft weer lekkere hapjes van de lokale markt gehaald: gefrituurde banaan met kokos en fruit. Veel te lekker! En over half uur diner.

Ze maken nu zelf Jelly te verkopen, begrijp ik.

Weer heerlijk gegeten! Met iets van kokos in bananenbladeren als toetje.

Het is nu half 7 en Constantin is een spelletje aan het halen. Echt te vroeg om nu al te gaan slapen. Met Poo en Constantin speel ik een kaartspel tot 21.00 uur. Constantin is 19 en een hele slimme jongen! Gaat straks fysics en anatomie studeren.

Tijdens het kaartspel merk ik dat ik in het Engels begin te denken..... grappig!


Reacties

Reacties

Juliette

Leuk Monique dat ik nu ook de foto's kan zien via fb.
De bootjes op het droge bij Hua -hin zijn heel herkenbaar. Tussen Cha-am en Hua-hin liggen er vele in een klein haventje. Zo kleurrijk !
Geniet nog even van de laatste lesdagen en dan lekker relaxen.
Zak je af naar het zuiden of blijf je in de buurt van Hua-hin.

Siska

Knap dat je overal iets positiefs van maakt! De Kokkin zorgt goed voor je met al die lekkere hapjes ;).

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active