monique-naar-rwanda.reismee.nl

Week 2 woensdag: romantisch kaarslicht

Woensdag: om 06.30 uur wakker, hetzelfde ritueel als gisteren. Geen volleybal vanmorgen, het regent en kinderen zijn druk met het schoolterrein opruimen. Leuke van deze week is dat ik kinderen beter leer kennen, namen en klassen en dus meer contact met ze krijg. Probeer bewust alle kinderen te zien. Dus geen lievelingetjes, alleen stiekem hihi. En dat zijn dan niet de lieverdjes maar juist de lastige klantjes......

Ze hebben erg veel humor. Er zit nu verderop een jongetje dat na elke slok van zijn warme melk even richting mij proost met zijn beker. Haha, ik doe hetzelfde met mijn koffie. Gevolg: allebei slappe lach. En nu maar hopen dat daar geen stokslagen op staan....

In de keuken zijn ze nu druk met het hakken van pompoenen. Uit eigen tuin, ik heb de kinderen er gister mee zien lopen. Het zijn steeds andere vrouwen ( moeders en oma’s van de kids) ik denk dat ze vanuit het dorp vrijwillig om de beurt een dag komen helpen met koken. Met de kok als betaalde kracht, lijkt me. Want zij is er elke dag. Kruiden, fruit en groente komt voor een groot deel uit hun eigen tuin. Handig!

See laat me een schema zien voor vandaag: het wordt een volle dag lesgeven! Helemaal goed. Ze zit nu met haar benen op de bank voor de honden, blijft sneu. Als we over het terrein lopen, lok ik alle honden maar mee zodat zij zich wat prettiger voelt.

Heerlijk ochtendje lesgegeven! 3th, second and first! Bij 3th ze laten tekenen wat ze willen worden: allemaal doctors, teachers, policemen, boxers en mechanics in de klas. Mindmaps gemaakt op het bord (blijf gekleurde schoolbordkrijtjes toch leuker vinden dan die saaie whitebordstiften) met wat ze dan nodig hebben bij hun beroep. Ben zowaar ook maar begonnen met kleine tekeningetjes, ik spiek gewoon bij de kids. Kwamen leuke dingen uit! Second verder met de kleuren en 1th verder met hun speelgoed. En net naast de school is een grote kraan bezig met het weghalen van bomen (ze gaan hun eigen vis kweken, begrijp ik). Kids zijn overal hetzelfde, gelukkig! We hangen lekker uit het raam om het eens goed te bekijken en ik gooi er Engelse woorden bij. Google Translate is nu heel handig!!! Bij elke les zit nu dezelfde teacher, volgens See is zij de Engelse teacher. Ook een jong meisje en ik kan maar moeilijk contact met haar krijgen. Verlegen? Zit nu al haar lessen over te nemen.......ze bemoeit zich nergens mee, met haar hoofd in de boeken. Zelf nog aan het studeren misschien?

Prima lunch! Van lesgeven krijg ik honger en eet nu dubbele porties. Na de lunch weer tandenpoetsen. Iedereen die geen tandenborstel of tandpasta mee heeft, krijgt 3x de stok op zijn handen. Hij staat nu niet om de hoek, maar gewoon voor mijn neus. Foto vind ik toch niet echt gepast.... Het gaat niet hard, volgens See doet het ook niet echt zeer. Dit gebeurt op alle scholen, zegt ze. Ik zie het ook niet aan de kinderen, er is 1 jongetje dat het heel eng vindt en steeds zijn hand wegtrekt. Daar moeten de andere kids erg om lachen. Schoolhoofd overigens ook, maar het gaat toch gebeuren.

De middag toch weer 3th grade omdat ze geen leraar hebben. Hebben maar spelletjes gedaan met de bal, zakdoekje leggen in het Thai en stoelendans.

En daarna een uur volleybaltraining gegeven, top! Aan de meiden. See moet mee doen van mij, ze heeft het nog nooit gedaan, dus kan ze het ook leren. Wat blijkt.... natuurtalent ..... ze doet het prima. Het schoolhoofd leert de jongens technisch voetbal. Bloedfanatiek! Hij gaat tot 16.30 uur door. Om 17.00 uur komen een aantal meiden terug voor nog een training. Zij moeten eerst naar huis om thuis te helpen. Ik vind het prima! Zo gaat de dag lekker voorbij!

Of ik niet wil gaan rusten, vraagt See regelmatig. Ik weet niet of ze dat vraagt omdat ze inmiddels weet dat ik 52 ben (wat ze niet gelooft, dank je, See!) of omdat ze zelf ook regelmatig even gaat slapen. Nee hoor, ik zit lekker in de buitenkantine met mijn bakkie zoete koffie (beetje lauw water) en zoete koekjes. Typ weer aan mijn verhalen en lees mijn boek. Het is lekker weer, droog, niet te warm en beetje wind. Dan ga ik toch echt niet in mijn hok zitten!

Om 17.00 uur nog heel even gevolleybald met een paar kinderen. Er is nog een andere teacher, een man, die graag wil dat ik ze help met de basics van volleybal maar hij wil zelf ook maar al te graag laten zien dat hij het ook kan (lukt niet altijd....) Beetje last van zijn ego, denk ik. Hoort misschien wel bij de Thaise man? Of gewoon bij de man, haha! Heb ook al een paar grotere jongens gezien met een behoorlijke arrogante houding die gaan voor winnen. Verliezen van de meiden is er niet bij en als ze het niet kunnen redden, nemen ze andere maatregelen. Ze willen dan ook alleen bij mij in het team, de mannekes. Jammer jongens, de meiden doen het technisch echt beter dan jullie.

Bij het diner mis ik See en er is wederom de hele middag al geen elektriciteit en water. Het eten is beetje koud maar smaakvol. Neem weer een dubbele portie! Net als ik op het punt sta maar eens bij haar te gaan kijken, komt ze toch nog opdagen na een half uur. In slaap gevallen.

Hoofd van de school probeert te ontdekken waar de storing vandaan komt, aan de overkant hebben ze namelijk wel licht. Zou de graafmachine van vanmorgen de oorzaak zijn? Wellicht iets kapot getrokken? Kabels gaan hier door de lucht in plaats van onder de grond. Hij rijdt rond op de brommer met een hondje achterop (op dit hondje is iedereen gek; heeft hele korte pootjes; wordt daarom vaak opgetild en onder de arm meegenomen). Heb een leuke foto van het beestje op de brommert, durfde er namelijk niet vanaf. “ I am King of The motor” met mijn baasje erbij, maar ik wil er nu graag vanaf! Ik help hem met zeggen: one, two, three, jump! Iedereen lachen maar het helpt niet, schoolhoofd pakt hem er uiteindelijk maar af (dat durf ik dus niet).

Van de kokkin krijg ik een 1e hulppakketje bij stroomstoring mee. Een lang geel kaarsje met een aansteker voor “in my loom”. Leuk, maar waar zet ik dat ding in? See maakt licht in mijn kamer. Op een literfles druppelt ze kaarsvet, zet het kaarsje erop en voila! Ik heb een romantisch verlicht hok!!! Dat wil ik elke avond wel! Veel beter dan het felle licht aan het plafond. Levert ook minder muskieten op!

Ga nog een tijdje lezen op de e-reader en dan weer lekker slapen. Deze week schiet al weer op. Morgen weer naar de waterval? Hoop dat we dan wel olifanten kunnen spotten........

Reacties

Reacties

Carla

Hoi Monique wat leuk om steeds een stukje met je mee te reizen! Wat een geweldige ervaring! MEGA trots op jou dat je dit doet! Morgen ga ik verder lezen! Dikke knuffel

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active