monique-naar-rwanda.reismee.nl

Week 2 Dinsdag: stokslagen

Dinsdag: heerlijk geslapen! Van 20.00 tot 06.30 uur. Nog lekker blijven liggen tot 07.30 uur. Weer onder de koude douche van de wc en aankleden. Mijn hok netjes gemaakt en voor het ontbijt al een potje gevolleybald......! Het is vandaag weer droog gelukkig.

Ontbijt: bananen en water, toast met jam en koffie. In de keuken zijn al veel vrouwen aan het werk. Er wordt hier volop gerecycled: kinderen hebben de taak al het afval netjes te sorteren. Ik ben steeds op zoek naar de juiste afvalbak om mijn afval te dumpen maar dat is niet te doen. Het schoolhoofd hangt overal bordjes bij maar daar let verder niemand op.

Hoor ook mijn toiletpapier niet in de pot te gooien maar er staat ook geen box om het in te doen..... de waterslang gebruiken trekt me niet echt..... heb het opgelost met een plastic zak die ik op mijn weekendlocatie wel dump....... het idee dat de kids dit moeten sorteren .... gaan we gewoon niet doen.....

Heb vandaag voor het eerst gezien dat de kinderen worden geslagen met de stok die in alle klassen ligt. Had al bedacht dat het daar voor bedoeld was: iIn 1th grade stond iedereen in een rijtje en elk kind werd even flink toegesproken en kreeg vervolgens 2 flinke tikken met de stok op de billen. En natuurlijk weet ik nu niet waarom. Twee tellen later lachen ze weer. Beetje dubbel, boos worden is niet netjes, kinderen slaan mag dan weer wel. Gelukkig snappen ze mijn non-verbale communicatie ook.

Heb tot nu toe 1x een kind zien huilen, de rest staat gewoon lachend op, hoe hard ze elkaar ook onderuit halen en geloof me, dat gaat echt hard! En blijkbaar doet het ze niet veel of is het een houding?

Kinderen praten hier 3 talen: Thais, Karen Hill en Myanmars (-mees?). En dus ook nog Engels.

See en ik zijn een goed team! Ik in het Engels en zij kan in het Thais ervoor zorgen dat er ook begrip is. Vanmorgen lesgegeven aan 3 klassen: second, 3th en 5th grade. Hoop dat ze er genoeg van oppikken.

Net lunch gehad en nu vliegen de zakjes chips me weer om de oren. Denk dat het deel was van de gesponsorde etenswaren die afgelopen vrijdag zijn gebracht. Ik zie de kinderen ook steeds met zakjes chips rondlopen. De drank die de kinderen ‘s morgens krijgen is warme melk met aardbeiensmaak aan de kleur te zien. Hoop maar dat het iets voedzaams is en niet een grote beker vol met suiker.......

Zie het schoolhoofd aan een grote groep jongens technische voetbaltraining geven. Hoop uitleggen, paar keer voordoen en dan is het alweer voorbij.

Dan is er na de lunch een bijeenkomst waarbij er 10 kinderen zijn/worden uitgekozen voor een scholarship. Vervolgens allemaal zittend op de grond tandenpoetsen, wat ik nog niet eerder heb gezien maar volgens See elke dag gebeurd? En ik hoor weer stokslagen en zie kinderen op hun billen wrijven. Het schoolhoofd deelt straffen uit..... maak er maar geen foto’s van, hij staat om de hoek. Bijzondere man: hij maakt grapjes, lacht veel, draait zijn shaggies die hij naar 3 trekjes al weer weggooit, leert de kinderen technisch sporten, deelt stokslagen uit, is de conciërge, maakt schoon, rijdt iedereen naar waar hij/zij naar toe moet, is druk met recyclen,

zorgt dat ik een paraplu heb en ontbijt, loopt rond met kapmessen, wast elke avond de auto, ontvangt veel gasten en houdt speeches, regelt alles. En alles in zijn eigen rustige tempo. Hij is trots op zijn school en dat mag! Ondanks de stokslagen vind ik het een leuke school waar vrolijke kinderen rondlopen die redelijk onderwijs krijgen met goed materiaal en met leraren die streng zijn maar ook veel met ze lachen en grapjes maken. Het kan vast slechter! Kinderen hebben overigens veel littekens, lopen op te grote schoenen (dan hebben ze echt geluk) of op kapotte sokken of op blote voeten.

Ze komen na schooltijd ook weer terug of blijven hier om te hinkelen, knikkeren, touwtje springen, volleyballen en voetballen. Het respect dat ze o.a. aan het schoolhoofd en andere leraren tonen lijkt me ook niet aangeleerd maar oprecht.

Vanmiddag nog even les gegeven in 1th grade, heb ze hun speelgoed laten tekenen en daar dan de Engelse woorden bijgeschreven. Thai kunnen de “l” en de “r” niet echt uitspreken..... af en toe lijk ik meer een logopediste.

Na het lesgeven uurtje relaxen (See is moe) en dan op de fietsjes naar de rivier gefietst 1 km verderop. Hm, heb nu wel de volleyballes gemist...... Maar fietsen was ook erg leuk met goed zicht op de huisjes van de kinderen en de tempel. En prachtige vlinders!! Onderweg een slang tegengekomen, had hem zelf in eerste instantie niet eens gezien. Maar er stopte een brommer naast mij en de bestuurster zei: snake! En ja, rechts van mij kronkelde supersnel een slang over de weg. Had ik er bijna overheen gefietst!!!!!!! See, die achter mij fietste, heeft het beest gewoon gemist. Op mijn vraag wat ze zou doen als ze een slang tegenkomt, zegt ze : hard wegrennen! Ok..., daar heb ik wat aan.......

Bij de rivier is de brug nu op 3 plekken gebroken door het water. Met flinke dikke touwen aan bomen houden ze hem op zijn plaats en ze hebben voorlopig een soort loopplank erop getimmerd van 2 smalle planken. Ik zie verschillende oudere mensjes er overheen lopen. Waag me zelf er maar niet aan. See vind dat ik het wel moet doen, maar zij kan me niet redden omdat ze niet kan zwemmen. En er staat een behoorlijke stroming. Stel dat ik misstap...... Als de brug het echt begeeft, kunnen de kinderen die aan de overkant wonen niet meer naar school komen.

Bij het terugfietsen komen we de kinderen van school tegen op weg naar huis. Een van de oudere jongens heeft zijn volleybal in het water laten rollen. Held van de middag is mijn speciale mannetje uit 1th grade: hij probeert het eerst met zijn handen, dan met stenen, dan met takken en tot slot gaat zijn blouse uit en zwemt hij er naar toe. Goed gedaan!

Nu weer even relaxen, verhaal typen, lezen.....

Diner was weer prima: goede kokkin. See eet natuurlijk geen varkensvlees, zij krijgt vis waar ik ook lekker van mee kan eten. Toetje: zoete! koekjes met gezoete koffie.

En weer krijg ik chips en chocoladekoeken mee. Ik hoef het weekend niet naar de 7eleven.

See heeft nu 4 maaanden stage, dan nog 1 semester en dan is ze afgestudeerd. Misschien dat ze nog een master gaat doen...... ze wil teacher worden of guide, is ook heel leuk, See!!! Lieve meid, merk dat ze dat hier ook vinden. Zijn erg aardig voor haar, allemaal.

Weer een goede dag, hoop dat ik weer net zo lekker slaap......

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active