monique-naar-rwanda.reismee.nl

Week 2 maandag: volleybal!

Maandag: 06.30 uur vertrokken in stromende regen. Bij aankomst hetzelfde hokje als kamer. Nu met 1 matras.

Eerst maar droge kleren aan, ben nat geregend, ook al zat ik overdekt, door de wind. Coördinatrice See heeft ontbijt meegenomen: brood met zoete boter en zakjes koffie. Ze gooien hier overal suiker in, op en bij. Nou ja, het smaakt verder prima.

Heb nu ook een sleutel gekregen van het hangslot van mijn hok van het schoolhoofd. Op de andere hokjes hangen nieuwe hangsloten. Sleutels zijn zoek? Want het schoolhoofd moet ze met een hamer open slaan..... Bijzonder.

Benieuwd in hoeverre ik zelf moet sturen: See is jong, ze zegt dat ze hier eerder is geweest, maar ze is heel afwachtend......

En ze is doodsbenauwd voor de honden, das niet echt handig hier. Dat komt mede omdat ze Islamitisch is en geen honden aan wil raken. Ze is bang dat ze dat per ongeluk toch doet. Lastig voor haar!

We geven samen les vanmorgen. Kong zat er weer eens naast: ze studeert geen toerisme maar Engels! En ze woont in het diepe zuiden. Denk dat ze hier ook last hebben van een lerarentekort....... er zijn hele klassen zomaar een paar uur zonder leraar. Dat gaat in de oudere groepen bewonderenswaardig goed. Maken hun werk en anders bedenken ze zelf werk. Maar in 1th grade is het heel lastig. Die zijn echt te klein om zichzelf te vermaken en dus gaan ze zitten klieren. Vechten en dan bedoel ik echt naar vechten: zowel de jongens als de meisjes, op hoofden slaan met potlood of liniaal, elleboog keihard in de rug rammen, elkaar flink in de edele delen grijpen, haren trekken etc. Ik haal ze maar steeds uit elkaar of ik negeer het en richt mijn aandacht op de kids die wel aan het tekenen of schrijven zijn.

Vanmorgen hebben we ze laten tekenen op het bord, dieren en dan de namen erbij. Tekenen vinden ze erg leuk en zo hou je de aandacht nog wat vast. Heb mijn opblaasballen erbij gehaald en met een gooispelletje geprobeerd hun namen te leren. Dat valt niet mee! Jack en Nissa wil nog wel maar je hebt ook Fillinoepoe, Bangpop, Sajam, Wajoe en Pepai. Fonetisch geschreven door mij uiteraard. Maar ik wil deze week echt van de meeste kids hun namen onthouden: maakt het een stuk makkelijker om ze aan te sturen. Het manneke dat vorige week erg vervelend was, blijk ik te kunnen vangen met klapritmespelletjes! Hij is daar heel goed in. Klapt alle ritmes perfect na! En dan is hij supergeconcentreerd. Het laatste uur haal ik een bellenblazer erbij. En tot mijn verbazing gaan ze keurig in een rij staan. Wie zich niet gedraagt, sla ik over en stuur ik non-verbaal weer naar de achterste plek. Het werkt prima.

Maar echt ......2 uur deze kids achter elkaar vermaken is een hele klus. Sta me steeds af te vragen wat ik nu eigenlijk aan het doen ben. Zag dat ze hier ook klassendienst hebben, bord wordt schoongemaakt, ze vegen de vloer en hangen dikke sloten aan de deuren. Zonder dat iemand zegt dat het moet. En dat doen deze kleintjes dus ook.

Als ze om 3 uur klaar zijn en

we teruglopen naar de kantine zijn de oudste 2 groepen aan het volleyballen! Gaaf!! Ze hebben nieuwe volleyballen gekregen en zijn er nu voor de eerste keer ermee aan het oefenen. Ik doe spontaan mee! Gevolg is dat het schoolhoofd me heeft gevraagd om hem te helpen ze volleyballen te leren. Hebben nu onderhands geleerd en ik heb hem het heel goed voor zien doen. Technische uitvoering prima, wel zonder volleybal. En hij staat op de stenen. De kids staan met hun blote voeten in het flink drassige gras. Maar hij kan het!

Met See, het schoolhoofd en de kok gaan we naar de lokale markt. Voordeel van de enige vrijwilliger zijn, je kunt makkelijk mee. De kids die onderweg de auto van het schoolhoofd zien, maken allemaal een wai (handen gevouwen voor hun borst en dan een kleine buiging), het schoolhoofd claxonneert dan. Op de markt liggen de vissen nog levend naar adem te happen in de kraampjes, af en toe ontsnapt er een, verser kan niet...... Het ziet er wat akelig uit, wordt ter plekke in mootjes gehakt maar ik eet ‘s avonds rustig vis. Denk dat ze het plan hebben me vet te mesten deze week want ik krijg nu continu allerlei lekkere hapjes toegestopt: gefrituurde banaan met kokos, koekjes met jam, zakjes chips, fruitdrink, extra bananen om mee te nemen naar mijn hok. Ik krijg dat echt niet allemaal naar binnen gewerkt, maar wel heel lief!

Alle kids zijn met een volleybal onder de arm naar huis gelopen maar niet voor lang. Om 17.00 uur zijn ze weer terug met bal, er wordt een dikke muziekspeaker op het pleintje gezet (gezellig!) en ze gaan een heel uur oefenen. Met onderhands opspelen. Erg leuk!!

Het is ontzettend vochtig hier nu, geloof niet dat ik mijn kleren droog krijg hier. Heb het voor de waaier gehangen maar heb er een hard hoofd in. Heb zelf al flink lopen Deten( wat is dat toch verschrikkelijk stinkspul, getver!) Maar het stikt nu van de muskieten dus het moet. Heb van de kok nu ook muskietenspul gekregen dat wel lekker ruikt. Ik smeer het wel beiden door elkaar. En ik ga vanavond voor het eerst wel in mijn lakenzak liggen, extra muskietenbescherming.

Het is nu 19.00 uur en al pittig donker. Drink snel mijn koffie op en dan onder de wol. Lekker lezen in mijn boek en slapen.

Ergens staat nog een muziekspeaker aan op volle sterkte. Schoolhoofd is zijn auto weer aan het wassen, denk ik. Dat gebeurt tot in de details met heel veel water. En rustig elke keer als er mee gereden is. Vind het wel gezellig.

Deze dag is in ieder geval omgevlogen!


P.S. Er wandelt een zeer actieve gekko op mijn muren......ik schuif mijn matras maar wat van de muur af en morgen eerst goed mijn schoenen checken voordat ik ze aan doe, denk ik maar. Truste........


Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active