monique-naar-rwanda.reismee.nl

Amsterdam VANDAAG!


Met alweer een voetbalwedstrijd op het scherm typ ik het vervolg op mijn blog. Nu op mijn telefoon omdat dat straks ook moet! Ff testen, dit is nu de 2e poging. Rechtstreeks in de blog typen werkt niet, heb ik gemerkt. Dus nu in mijn notities en dan straks knippen en plakken. Met weer prachtig weer (en 3 avonden feest in de benen!) om 09.00 uur weer richting Amsterdam vertrokken. TomTom had er ook zin in, kwam nu van een hele andere kant Amsterdam binnen! Er gaan meer wegen naar Rome......

Deze training bracht leuke ontmoetingen met leeftijdsgenoten. Tineke heeft vorig jaar 2 maanden Nepal gedaan, 1 maand vrijwilligster bij een vrouwenproject en 1 maand gereisd. Doet nu de trainersopleiding bij Muses, ontzettend leuk! En Hermien, docente Frans en decaan op een scholengemeenschap en vertrekt a.s vrijdag naar Bolivia om daar kinderen/jongeren in een revalidatiecentrum te helpen met huiswerk zodat ze geen achterstand oplopen met school. Voertaal Spaans, respect! En jongere meiden die bewust een tussenfase doen.

P.S. waar zijn de jongens en de mannen.....?!

Onderwerpen van vandaag: ontwikkeling van een kind, nog wat meer ingezoomd op hechting én het maken van een activiteitenplan.

Ezelsbruggetje van vandaag was VANDAAG. Goede tips om je bewust te zijn van je houding als vrijwilliger waar het gaat om hechting. In het kort: Voorspelbaar zijn, Aandacht verdelen, Neventaken uitvoeren, Duidelijk afscheid nemen, Afstand houden, Aangeven wat je wel/niet doet en Geen verzorgende taken. Gekeken naar de piramide van Maslov (behoeftepiramide voor elk individu) en met een goede oefening gezien in welke lagen van de piramide je als vrijwilliger aan de slag kunt en waar je weg moet blijven (zie foto). Richt je op de bovenste lagen, niet op de basisbehoeften van de onderste lagen. Als je daar blokjes weghaalt, stort het in.

En tot slot het maken van een activiteitenplan! Volgens de EPPP-methode; energizer (deze geoefend in het park, altijd leuk voor de wandelaars en toeristen) presentation, practice, production. Met als motto: “A goal without a plan is just a wish”. Mooi!

( inmiddels wordt geopperd om de tv uit zetten: 4-1 voor Frankrijk?).

Creatieve en activerende activiteitenplannen gezien!! Iedereen kan straks na het reizen zo het onderwijs in! Doelbewuste , creatieve, stressbestendige en flexibele collega’s zijn altijd welkom! Goed voor het lerarentekort!!

(4-2!)

Wederom blij dat ik ook deze training heb gedaan ook al weet ik vanuit mijn vak al heel veel.


Inmiddels komt de vertrekdatum rap dichterbij. Nog een week vol feestjes en uitjes (verjaardag vieren met de klas, schoolreisje, uitje met het tennisteam, afscheidsmusical, de laatste loodjes wegen het zwaarst, haha!) en zoveel mogelijk al voorbereiden voor de nieuwe klas. En dan de focus op het vertrek.......uitrusten moet maar in het vliegtuig......


Reacties

Reacties

Astrid

Mooi beschreven Monique, respect voor je dat je zo’n verhaal op je telefoon typt. Of je hebt een telefoon met grote toetsen, of je hebt kleine vingers, of een fantastische fijne motoriek. Kortom, het is je gelukt, en het gaat je in Thailand ook lukken ????

Anits

?

Rick.

Ik vind dat je een hele leuke en boeiende manier van schrijven en het weergeven van ervaringen hebt. Nog beter dan de vorige keer. Of misschien komt het bij mij omdat je steeds dichterbij komt en ik het dan ook spannender vind. Kortom, " ik blijf je ervaringen volgen"....!!

Groeten uit Thailand,

Rick

Yvonne

Wauw Monique,
Wat een gedegen voorbereiding en een goede handvaten! Euh, handvatten?
Activiteitenplan, Kan ik ook nog wat van leren.....
Liefs, Yvonne

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active